VoIP gebruikers zien vaker nieuwe werelden opengaan door voor hen voorheen onbereikbare functionaliteiten in hun bereik te komen middels Hosted PBX of een IP PBX Centrale.
Vroeger was het gezamelijk met elkaar bellen, teleconferencing, een dure optie en vroeg technisch veel aan je traditionele centrale en lijnen. VoIP zorgt dat de instap lager is dan voorheen. Je kunt met je collega\'s via VoIP conference samen met elkaar onderwerpen bespreken. Een andere naam hiervoor is bijvoorbeeld televergaderen. 1 persoon initieert de vergadering of teleconference en andere deelnemers bellen naar een nummer waar de vergadering op plaats vind. Ze komen dan de vergadering binnen en kunnen dan luisteren en spreken. Je kunt bijvoorbeeld ook je sales manager samen met de marketing manager laten bellen om over een project te brainstormen. Hierdoor krijg je een flexibele en efficiente manier van communiceren. Er bestaat veelal de mogelijkheid bij VoIP conference systemen om de vergadering op te nemen. Je kunt dan erna educatieve of kwalitatieve controles op uitvoeren om uw bedrijf naar een hoger nivo te tillen. De opgenomen bestanden zijn meestal in het formaat WAV of MP3 die je gemakkelijk op een computer kunt afspelen.
Als je een Hosted PBX of een VoIP software IP PBX centrale gaat uitzoeken let dan op of de mogelijkheden die je wilt beschikbaar zijn. Ga je VoIP conference alleen gebruiken voor interne zaken? Ga je VoIP conference ook aanbieden aan bellers die extern zijn van je bedrijf? Middels VoIP of een traditionele telefoonlijn? Gaan deze externe mensen inbellen via een gratis 0800-telefoonnummer, tegen betaling via een 0900-telefoonnummer of op een gewoon telefoonnummer zoals bijvoorbeeld 020-xxxxxxx? Om alleen uitgenodigde deelnemers te krijgen in je vergadering zou je een vergadering kunnen beveiligen met een PIN-code en deze PIN-code e-mailen naar de uitgenodigden. Zo voorkom je dat de vergadering vol zit met de verkeerde mensen. Vraag even na of je IP PBX (eigen of Hosted PBX) dit aankan. Bekijk voor je eigen situatie of je de mogelijkheid voor een operator belangrijk vind. Een operator zorgt dat de gesprekken gestroomlijnd verlopen. De operator kan een beller uit de vergadering verwijderen, geluid dempen en nog veel andere mogelijkheden (denk aan doorverbinden met klachtenafdeling, sales afdeling, infobalie, etc....)
Bedenk wel dat het aantal bellers die in een VoIP conference zitten bandbreedte verbruiken, laat daarom je systeembeheerder of netwerkbeheerder uitrekenen hoeveel capaciteit je nodig hebt om de VoIP conference zonder hapering van geluid te kunnen organiseren. Mensen die zelf een IP PBX op kantoor hebben zullen via hun eigen netwerk (LAN) veel mensen kunnen bedienen voor VoIP conference. Mensen die via internet deelnemen aan de vergadering zullen een belasting uitoefenen op de internetverbinding van kantoor, je netwerkbeheerder kan dit gemakkelijk uitrekenen.
Wil je meer weten over een voip conference organiseren of alle dingen die je met voip kunt doen, dan kun je het beste kijken op de site van Adinets.
maandag 8 juni 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten