vrijdag 14 augustus 2009

De rol van VoIP telefooncentrales

Bedrijven, maar ook particulieren, kunnen een VoIP telefooncentrale kopen of leasen. Het is fijn als je een eigen centrale hebt, vooral qua controle. Als je een eigen systeembeheerder hebt kun je nog meer eruit halen. Het bespaard je kosten en je krijgt meer flexibiliteit. Moest je in het verleden elke wijziging doorgeven aan het traditionele telecom bedrijf die voor elke wijziging een vast tarief had kun je met je eigen VoIP telefooncentrale en je beheerder dit zelf doen. De tijd die je hiermee kan besparen is bijna niet in waarde te schatten. Soms duurde zo'n wijziging doorvoeren wel dagen. Een ander voordeel is ook dat je kunt wijzigen zovaak je maar wilt zonder dat dit je arm maakt aan de wijzigingskosten, sommige noemden het zo mooi een mutatie.

Een eigen centrale op je kantoor heeft voordelen. Een belangrijk voordeel kan zijn dat je de centrale kan laten integreren met je hardware en software die je al op kantoor hebt draaien. Dit noemt men CTI. CTI is een afkorting die 'Computer Telephony Integration' betekend. De telefooncentrale zal dus geintegreerd worden in het netwerk en kan informatie met de PC c.q. server uitwisselen. Het is zo mogelijk te maken dat als er een gesprek binnenkomt op de computer van de telefoniste via een programma het nummer van de beller, via nummerherkenning, op haar scherm komt met daarbij de behorende informatie van de beller. Veel organisatie's die callcenter-achtige verwerking doen zoals servicedesk of helpdesks gebruiken al jaren met success CTI. Bij het MKB zie je nu ook steeds vaker CTI opkomen. Je hebt minder personeel nodig maar kunt toch snel de klant direct helpen omdat je de juiste informatie voor je neus hebt. In het verleden was CTI alleen voor de grote bedrijven haalbaar en betaalbaar. Sinds de komst van TAPI (1995) is het wel voor iedereen bereikbaar geworden.

Er zijn veel mogelijkheden in een VoIP telefooncentrale terug te vinden. Je kunt het niet zo gek bedenken wat de grotere telefooncentrales vroeger aan mogelijkheden bieden kun je dit nu ook in de relatief goedkope VoIP telefooncentrales. Als je de huidige VoIP telefooncentrales gaat vergelijken met de multinational PBXen van een paar jaar terug kom je snel tot de conclusie dat het eigen centrales uit het stenen tijdperk zijn, zoveel verschil in mogelijkheden zit er tussen traditionele telefooncentrales en VoIP.

Ben je geinteresseerd in telefooncentrales, lees er meer over op de link in dit artikel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten