vrijdag 14 augustus 2009

Het wel en wee van telefooncentrales

Een telefooncentrale is een apparaat of software toepassing die het mogelijk maakt dat telefoontoestellen met elkaar verbonden kunnen worden om zo een gesprek te kunnen voeren.

Vaak is de telefooncentrale te vinden op de meest strategische plek. Dit kan een logistieke belangrijke plek zijn of een kostenbepalende plek of uit onderhoudtechnische redenen een plek bijvoorbeeld dichtbij techneuten.

Telefooncentrales bestaan in veel diverse maten en uitvoeringen. De telefooncentrales die ik in dit artikel beschrijf valt onder de noemer bedrijfscentrales. Veelgebruikte afkortingen voor een bedrijfscentrale is PBX of PBAX. PBX of PBAX staat voor 'Private Automatic Branche eXchange'.

Vroeger werden de verbindingen met de hand door de telefoniste gemaakt. Een begrafenisondernemer verdacht telefonistes ervan dat ze klanten doorverbonden naar concurrenten en niet naar hem. Hij heeft toen de automatische telefooncentrale ontworpen waarbij de telefoniste niet meer nodig was. Het ontwerp heeft tot de jaren 80 van de vorige eeuw stand gehouden. Vandaag de dag zijn we gewend om een persoon te bellen via zijn nummer. In het begin deed men dit door het nummer te draaien via een kiesschijf. Later werd de kiesschijf door cijfers vervangen die je moest kiezen door op de cijfers te drukken.

Bij het kiezen van een nummer hoor je tonen in de vorm van piepgeluiden. Dit noemt men DTMF. DTMF staat voor Dual Tone Multi-Frequency.

Je moet je voorstellen dat het rond 1980 bij wet verboden was om eigenhandig telefoon apparatuur aan te sluiten op het telefoonnetwerk, PSTN genoemd. Later heeft men het telefoonnetwerk openbaar gemaakt voor iedereen. Via internet heb je hier sowieso niets mee te doen.

Meer weten over voip telefooncentrales, lees er meer over op de link in dit artikel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten