VoIP via DSL, ook wel VoDSL genoemd, is Voice over IP maar dan via een DSL-verbinding. Het verkeer kan plaatsvinden op dezelfde verbinding als het internetverkeer via het DSL-modem maar sommige providers hebben hier een speciale verbinding voor apart van het internetverkeer. Zodra de data van het gesprek over dezelfde verbinding gaat als het internetverkeer moet men toch de term VoIP hanteren. Als men het over VoDSL heeft bedoeld men dat het voice gedeelte over een virtueel netwerk gaat binnen het DSL-netwerk en niet via internet. Er is dus een flink verschil tussen internet en het virtuele netwerk.
Als men dit splitst wil men een soort barriere inbouwen dat het bellen niet onderbroken kan worden door internetverkeer. Ik zal als voorbeeld noemen het downloaden van een muziekbestand of nog veel eisender een complete film in DIVX-formaat. Deze manier van scheiden kun je zien als een variant op QoS. QoS is een afkorting die Quality of Service betekend. Door deze splitsing zal het gesprek voldoende bandbreedte krijgen toegewezen zodat je zonder onderbrekingen kunnen plaatsvinden. Je zou het kunnen vergelijken met een VLAN speciaal gemaakt voor VoIP.
Vaak bieden de aanbieders een flatfee mogelijkheid aan voor gratis bellen naar vaste nationale nummers. Flatfee is een tarief waarin je alles afkoopt en eigenlijk onbeperkt mag bellen zonder verrassingen op het einde van de maand. Alhoewel bij veel providers flatfee ook daadwerkelijk flatfee is moet je toch de voorwaarden goed doornemen. Ik wil dus zeggen dat het echt onbeperkt is. Sommige van jullie voelen het al aankomen. Een aantal aanbieders hebben in hun contracten toch een maximum gesteld aan flatfee voorwaarden zoals een limiet van 1.000 minuten bellen per maand. Je kunt dus niet echt spreken van een flatfee tariefstelling. Eigenlijk vind ik persoonlijk dat ze dit soort flatfee abonnementen moeten verbieden zodat je niet op het einde van de maand toch met verrassingen zit. Natuurlijk zullen veel mensen als argument aanvoeren dat dit soort bellen al veel voordeliger is als het bellen vroeger.
VoDSL heeft wel een historisch voordeel. De controle monitoring van de dienst is goed. De uptime is erg hoog bij deze aanbieders. Vaak zitten hier de telefoonbedrijven van vroeger achter die wel snappen wat hoge bereikbaarheid is. Zij houden continue de werking in de gaten. Ze waren dit al gewend tijdens hun traditionele telefoonperiode.
Meer weten over voip breedband, lees er meer over op de link in dit artikel
Geen opmerkingen:
Een reactie posten