Vaak zullen fabrikanten IVR stemmen mee leveren. Het komt voor dat ze alleen Engels kunnen leveren. Diverse grote fabrikanten, vooral als ze zich internationaal op de markt bewegen, leveren ook nog Spaans en eventueel Frans mee als taal. Nederlands zie je maar zelden. PBXnSIP en 3CX ondersteunen wel Nederlands als taal. Als ik puur kijk vanuit het oogpunt van de Nederlandse markt vind ik die van PBXnSIP nog het meest geschikt in de praktijk.
In de meeste gevallen kun je op de website van de fabrikant, soms na gratis registratie, wel de IVR stemmen downloaden.
Sowieso vind je op de forums wel links naar, eventueel eigen gemaakte, vertalingen. Bij sommige fabrikanten ben je afhankelijk van de inzet van de dealers of klanten die zich de moeite hebben genomen om een vertaling te maken. Als je Duitse taalbestanden kunt vinden kun je deze gemakkelijker laten vertalen door anderen.
In sommige gevallen kun je aanbieden om een gratis licentie te krijgen in ruil voor een complete vertaling. Jouw bijkomend voordeel is dat je meteen een Nederlandse telefooncentrale hebt die een verkoopwaarde van enkele duizenden euros heeft. Voor jou fijn om meteen Nederlands te kunnen gebruiken voor hen omdat ze dan de Nederlandse markt ook kunnen bedienen. Maak hier goede afspraken over. Een vertaling van Engels naar het Nederlands kost je normaal gezien 30-40 uur werk. Je uurvergoeding is dus goed te noemen als je voor deze uren een pakket krijgt wat duizenden euros aan waarde heeft.
Stel dat je telefoniste een goede professionele stem heeft kun je ook haar de IVR laten inspreken. Het voordeel hiervan is dat het een bekende stem is van het bedrijf die men later waarschijnlijk ook nog aan de lijn krijgt. Je kunt natuurlijk het financiele voordeel niet ontkennen als je haar dit laat inspreken. Je kunt ook een professioneel bedrijf hiervoor inhuren. Voice-over bedrijven rekenen meestal vanaf de 500 tot 1500 euro voor dit soort projecten. Een nadeel bij dergelijke opdrachten is dat je dit achteraf niet gemakkelijk kunt wijzigen of je bent weer hetzelfde bedrag kwijt.
Om meer te lezen over IVR en VoIP , kijk op de link in dit artikel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten