Sommige critici vragen mij of ze wel kwaliteit mogen verwachten bij VoIP. Als alles goed is geimplementeerd zal bellen via VoIP een hogere kwaliteit leveren als traditioneel bellen.
Gesprekken via VoIP zijn helemaal digitaal, ervan uitgaande dat diegene die je belt ook digitaal is aangesloten, waardoor je gesprek zuiver zal zijn. Wat voor vele mensen vreemd zal zijn is dat tijdens het gesprek de tussenpozen geluidsloos zijn. Sommige mensen ervaren dit als vervelend omdat men dan de conclusie trekt dat de verbinding is weggevallen. Daarom hebben de meeste telefooncentrales een ruis-bestand meegeleverd die de centrale afspeelt tijdens zo\'n pauze. Hoezo geen kwaliteitsverbetering met VoIP? Een leuk feitje om te weten is dat dit ruisbestand meestal gewoon een MP3 bestand is met ruis erin.Terwijl de traditionele telefoon ongeveer 3000 Hz bereik heeft kan men bij VoIP afhankelijk van de gekozen codec wel een bereik tot 44100 Hz halen, dit is gelijk aan CD-kwaliteit. Mensen die dus roepen dat VoIP niet voldoende kwaliteit kan leveren hebben het schijnbaar over iets anders.
Als er gesprekken onderbroken worden zal de gebruiker de conclusie trekken dat VoIP niet goed werkt terwijl het om een verkeerde instelling gaat waardoor VoIP dus een slecht imago krijgt. Als gebruikers klagen over gesprekken die onderbroken worden moet je de oorzaak meestal zoeken in een te langzame internetverbinding, verkeerde instelling in de telefooncentrale of toestel of een te trage server.
Je kunt je dan ook afvragen of de ervaringen die gebruikers hebben met VoIP, vooral de negatieve ervaringen, wel op de juiste feiten zijn veroordeeld. Het kan dus zijn dat men een goede VoIP provider heeft maar de internetverbinding zo traag is dat men geen fatsoenlijk gesprek kan houden. Je kunt een goede internetverbinding hebben maar misschien heb je een trage server.
Sommige mensen zien dat ze een snelle internetverbinding hebben, een goedwerkende snelle server. Toch ervaren ze problemen. Soms komt dit doordat men een codec kiest die niet ondersteunt wordt door het toestel en daardoor onverklare dingen gebeuren. Je ziet dat er veel externe factoren zijn die het gebruiksplezier kunnen verpesten. Een goede VoIP consultant zal tijdens de implementatie deze factoren goed onder controle willen hebben en zijn klant correct informeren ook al betekent dit dat hij slecht nieuws moet brengen. Zo voorkomt hij voor zichzelf en de klant in de toekomst nare ervaringen.
Een goed voorbeeld is een klant die een snelle internetverbinding had maar een slechte router. Vaak zie je bij deze routers dat je geen QoS (Quality of Service) kunt gebruiken en daardoor geen juiste balans kunt krijgen. Met als vervelende eigenschap dat als een gebruiker iets begon te doen op internet de uploadsnelheid de rest van de bandbreedte opslokte en zo de VoIP gesprekken onderbroken werden. Vaak denkt men dan dat echt aan alle factoren gedacht is terwijl in werkelijkheid de VoIP consultant de belangrijkste factor met betrekking tot kwaliteit en VoIP over het hoofd heeft gezien. De oplossing was dan ook de router vervangen door een model welke wel QoS en VoIP ondersteund.
Kwaliteit en VoIP zijn dan wel niet synoniemen, maar je mag wel goede kwaliteit verwachten van een VoIP gesprek. Voor meer info over de beste manier om dit te bereiken, kijk op Adinets.com.
zondag 12 juli 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten