VoIP en internet. Hoe zit dat nu? Misschien heb je wel de klok horen luiden maar je weet nog niet waar de klepel hangt. VoIP is een afkorting. VoIP is een veelgebruikte afkorting in het Engels. VoIP staat voor Voice over IP. Het venijn zit hem in de staart. Warempel, ook dit is een afkorting. IP staat voor Internet Protocol. Hopelijk beginnen nu wat belletjes te rinkelen. Voice over IP is simpel vertaald spraak of stem via internet. Bellen via internet of internetbellen beschrijft het beter naar mijn bescheiden mening.
Hoe zit dit dan in elkaar? Als je een telefoongesprek gaat voeren zijn er diverse mogelijkheden van situaties. Er is verschil qua scenario als je naar een VoIP aansluiting belt of een traditionele telefoonlijn. De communicatie bij een gesprek van VoIP naar VoIP zal helemaal over internet verlopen. Een gesprek van VoIP naar analoog zal het grootste deel over internet gaan maar zal dan internet moeten verlaten. Laatste situatie moet je dus realiseren dat de verbinding ook gedeeltelijk over het traditionele telefoonnetwerk gaat. Jouw centrale of ITSP heeft hier geen controle over.
Eerst het scenario van VoIP naar VoIP. Afhankelijk hoe je je telefooncentrale hebt ingesteld kun je iemand bellen door zijn SIP nummer in te geven of door zijn e-mailadres. Als je op iemand zijn e-mailadres wilt kunnen bellen en gebeld worden zul je wel een koppeling in de DNS hiervoor moeten aanmaken. Indien je niet weet hoe dit moet kan je netwerkbeheerder dit voor je regelen. Je zult sowieso een domein moeten koppelen aan de SIP-nummers. Als jij een persoon belt via VoIP zal een speciaal hiervoor geschikt protocol bekijken of dit mogelijk is. Het protocol wat dit verzorgt het SIP. SIP is de afkorting voor Session Initiation Protocol. SIP is een protocol dat zijn oorsprong heeft van HTTP, een welbekende onder de protocollen van internet. Als je de foutcodes en meldingen gaat onderzoeken in logboeken kun je de overeenkomst tussen http goed zien, veel meldingen zijn identiek. Indien je een persoon gaat bellen zal SIP in eerste instantie een INVITE versturen. Als de andere partij dit accepteert zal er een 200 OK terugkomen via SIP. Mensen die al wat langer met internet bezig zijn herkennen het HTTP 200 OK hier onmiddelijk in. Als reactie van jouw kant zal SIP een ACK sturen. Ack staat voor Acknowlegde, wat Engels is voor bevestiging.
Voor de systeembeheerder geeft SIP de uitdaging in het feit dat vele firewalls een probleem veroorzaakt voor VoIP door de implementatie verschillen in NAT of het niet juist kunnen toewijzen van dynamische poorten. Fabrikanten hebben hier een oplossing voor verzonnen. Je ziet dat men kiest voor een SBC, Session Border Controller, of het gebruik van STUN. STUN heeft niet mijn voorkeur. Je kunt het moeilijk napluizen en in de gaten houden.
Het eerste traject is hetzelfde als de eerste situatie. Bij het kiezen van een traditioneel telefoonnummer zal SIP zien dat het niet om een VoIP gesprek gaat en zal doorgeven via het kiesplan de juiste carrier te kiezen. Als het internetverkeer jouw centrale of die van de ITSP verlaat om verder te communiceren met de carrier die verbinding gaat maken met de telefoon, ben je de mogelijkheid kwijt om deze te volgen omdat dit dan via de provider loopt. Zo kan het zijn dat jij de telefoon nog hoort overgaan terwijl dat niet meer zo is. Veel VoIP telefooncentrales kunnen een timeout instellen zodat ze op een gegeven moment zelf de verbinding afsluiten zodat de beller niet voor niets zit te wachten.
Je mag wel de conclusie trekken dat VoIP niet voor niets een verwijzing heeft naar het Internet Protocol. Als je op een hoger nivo wilt kijken hoe dit werkt lees dan hier meer over in artikelen over SIP en RDP.
Wil je meer weten over Internet en VoIP , kijk dan op Adinets.com!
vrijdag 3 juli 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten