Een onderkent kindje bij VoIP is misschien wel een belangrijke eigenschap. Volgens mij is dat de flexibiliteit welke VoIP kan bieden. Het maakt hierbij niet uit of het voordeel voor de gebruiker is, de chef of directeur. Op elk vlak is wel een voordeel qua vrijheid te realiseren.
Laten we eerst een de financiele flexibiliteit bekijken. Om te beginnen met de lijnen of beter gezegd verbindingen. Naast het aantal lijnen was je ook beperkt aan de locatie waar deze zich bevinden. Het abonnementsgeld per lijn was relatief duur. Bij VoIP heb je geen lijnen. Afhankelijk van je internetsnelheid kun je een maximaal aantal gesprekken aan. Het fijne hiervan is dat het niet gekoppeld is aan het aantal gelijktijdige binnenkomende of uitgaande telefoongesprekken zijn.
Sindskort kun je zonder problemen overstappen van de ene internetprovider naar de andere internetprovider. Het zou zelfs zo geregeld moeten worden dat je geen onderbreking krijgt in je internetverbinding. Als je dus een nieuwe ISP vind die sneller internet kan leveren voor een gunstiger tarief kan dit interessant zijn. Kijk even wel goed na of de voorwaarden wel zo zijn als jij dit wilt. Bijvoorbeeld qua openingstijden helpdesk, garantie beschikbaarheid internet.
Vaak kun je besparingen realiseren op de gesprekskosten omdat VoIP geen onderscheid maakt tussen lokaal en interlokaal bellen. De gesprekskosten naar internationale maar ook mobiele nummers zijn vaak via VoIP stukken voordeliger. Op dit punt vallen redelijk grote besparing te realiseren vaak wel rond de 35%. Ik heb zelf projecten gezien die de kosten meer dan 70% terug konden brengen.
Als je zelf kan bepalen welke merken je wel of niet wilt kopen bij het kiezen van VoIP toestellen is een fijne bijkomstige vrijheid. Moest je vroeger toestellen kopen die alleen op die centrale konden worden aangesloten nu met VoIP heb je de vrijheid om welk merk en model te kiezen welke jij wilt. Met VoIP maakt het niet uit of je nu een goedkope SIP telefoon koopt met veel functie\'s of een dure design SIP telefoon koopt die mooi uitziet. Als ze maar SIP ondersteunen kun jij ze gebruiken met je IP PBX, onafhankelijk van het merk en model. Er zijn ontzettend veel merken die SIP telefoons aanbieden. Je hoeft dus alleen erop te letten dat er SIP ondersteuning is. Dat is pas flexibiliteit.
Nu komt misschien wel het belangrijkste qua flexibiliteit met VoIP. Het denken zoals je gewend bent zal moeten aangepast worden. Je kantoorinrichting zal veranderen. De manier van werken gaat veranderen. Hoe je organisatorisch alles gaat regelen.
Of je nu op een hotelkamer in de USA je SIP telefoon laat inloggen op je centrale of aan het strandhuisje in Scheveningen. Je kunt je SIP telefoon gebruiken alsof je op kantoor bent. Je hebt de voordelen die je eigen telefooncentrale biedt maar ook de voordelen van VoIP zoals de gesprekskosten, etc. Het belangrijkste is dat deze telefoon deel uitmaakt van de telefooncentrale. Elke gebruiker van de centrale, je secretaresse of afdelingsmanager, kan jou bellen met hetzelfde gemak als je op kantoor aanwezig zou zijn. Het maakt niet uit op welke plek je je bevindt. Zolang jouw SIP telefoon kan inloggen op het systeem kun je deze enorme flexibiliteit benutten. Meer vrijheid kan bijna niet. Het fijne hiervan is dat je niet altijd op die ene plek hoeft te zijn maar toch kan bepalen of je telefoon aanneemt of ze naar de voicemail stuurt. Als jij ergens van een andere plaatst inlogt zal de centrale weten hoe de gesprekken naar jou door te sturen. Je kan de keuze maken of je op toestelnummer bereikbaar wilt zijn of op het nivo van een telefoonnummer. Voor mij betekende dit de hoogste vorm van flexibiliteit. Dat is wat VoIP voor u kan betekenen.
Om meer te weten te komen over VoIP en de VoIP flexibiliteit waarom het zo populair is, kijk op de hyperlink voor meer info.
vrijdag 10 juli 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten