zaterdag 11 juli 2009

Hier een aantal tips waar je bij een VoIP setup rekening mee kunt houden

Welke verrassingen zul je tegenkomen bij een goede implementatie van een VoIP systeem?

Voordat je de dozen begint uit te pakken zou ik eerst wat dingen uitzoeken voordat je begint. Je moet een aantal dingen met prioriteit voorrang geven voordat je als een dwaas ergens begint.

Een van de dingen die je zult moeten weten is hoeveel gebruikers tegelijkertijd telefoongesprekken zullen gaan voeren. Even belangrijk is het aantal gesprekken die binnenkomen op hetzelfde moment. Waarom je dit nodig hebt? Zonder deze feiten kun je geen berekening maken van de minimale benodigde bandbreedte die er nodig is om de gesprekken goed te kunnen voeren zonder onderbrekingen door te weinig capaciteit. De meest cruciale factor van een juiste VoIP setup is de beschikbare uploadsnelheid van je internetverbinding. Een symmetrische internetverbinding is hier de beste oplossing. Het woordje symmetrisch legt het eigenlijk al uit. De uploadsnelheid en downloadsnelheid zijn in dit geval gelijk aan elkaar. Meestal zijn de iets duurdere voor professionele toepassingen bedoelde verbindingen symmetrisch. Als je niet de mogelijkheid hebt om een symmetrische internetaansluiting te huren of dat het te duur is zul je moeten kijken wat het alternatief is met voldoende uploadsnelheid.

Hoe ga je de gebruikers laten bellen of gebeld worden? Er is een verschil door bijvoorbeeld op elke werkplek een VoIP telefoon te zetten, met als bekende merken Snom en Aastra. Je kunt ook op elke computer een softphone installeren. Je snapt dat hier een ontzettend groot verschil is qua benodigd budget. Kijk wel even na of de mogelijkheden goed aansluiten bij wat je nodig hebt. Goedkoop is soms ook duurkoop.

Als je een keuze moet maken voor een IP PBX, een VoIP telefooncentrale, moet je vooral kiezen op de functionaliteiten die jij nodig hebt met de mogelijkheid tot doorgroei.

Wil je voicemail aanbieden, wil je afdelingen kunnen maken, moet een binnenkomende gesprek worden opgezocht in een database en getoond worden op het scherm van de medewerker, doorschakelingen, voice-response, hunt groepen, agent groepen en ga zo maar door.

Je zult moeten nakijken of je hardware (je computer of server) wel voldoende kracht heeft of beschikbaar heeft om deze zware taak op zich te nemen.

Laat niet zomaar iemand deze factoren aan elkaar knopen. Je hebt een professional nodig die thuis is in VoIP. Al deze factoren zijn zeer belangrijk. Als één van deze factoren niet goed werkt heb je kans dat de VoIP setup als een kaartenhuis in elkaar valt.


Wil je meer weten over de mogelijkheden van VoIP en het VoIP setup proces? Kijk op het artikel via de link.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten