Een trend die nog steeds groeiende is, is het hebben van een forum waar gebruikers en klanten hun vragen kwijt kunnen. Op deze forums vind je een aantal mensen die het forum onderhouden. Dit kunnen medewerkers zijn van het bedrijf maar ook vrijwilligers. Sommige fabrikanten hebben dit beter voor elkaar dan hun concollega\'s. Een voordeel van zo\'n forum is dat je bij hen terecht kan met je vragen over VoIP gerelateerd aan hun product. Dit kan dus verschillend zijn van software tot hardware en van toestel tot complete centrale.
Meld je aan bij een forum met een geldig e-mailadres. De meeste forumsoftware stuurt namelijk een link om te controleren of het e-mailadres op geldigheid te controleren. Veel forumsoftware laat je ook een inlognaam kiezen. Let op dat je een naam kiest die wel past bij het soort forum. Verzin geen aanstootgevende namen of iets wat je persoonlijke identiteit kan prijs geven. Zoek hier een balans in. Bijvoorbeeld voorletter en familienaam of alleen voornaam. Als je een echte beginner bent op het gebied van forums stel ik voor eerst de voorwaarden goed door te lezen die meestal op het forum staat vermeld voordat je kunt aanmelden.
Zodra je jezelf hebt aangemeld heb je meteen nieuwe mogelijkheden tot je beschikken. Dit kan zijn dat je vanaf nu op onderwerpen kunt reageren, een onderwerp kan starten en meestal zijn de zoekfunctie\'s uitgebreider. Veel forumsoftware hebben een optie om de gewijzigde en toegevoegde artikelen te laten zien die er zijn sinds je laatste bezoek aan het forum.
Ga allereerst op het forum grondig zoeken of jouw vraag al niet gesteld is. Anders komt dit lui over op de mensen die het forum serieus beheren. Je kunt aan de manier van antwoorden op andere onderwerpen en artikelen concluderen wat voor een type fabrikant je te maken hebt. Een arrogante of behulpzame fabrikant. Kijk hoe andere mensen hiermee omgaan om de juiste omgangvorm te vinden.
Als je dan uiteindelijk beslist om een nieuw onderwerp te starten, soms noemt men dit topic, geef dan zoveel mogelijk informatie die je hebt. Als voorbeeld kun je in het bericht aangeven met welk OS je werkt, welke versie jouw versie heeft, welke foutmelding je ziet en ga zo maar door. Door dit zo duidelijk mogelijk aan te geven kunnen andere gebruikers je beter helpen. Het is een soort geef en neem idee. Jij doet de moeite om iets te beschrijven en zij doen de moeite om te antwoorden. Verwacht niet altijd meteen oplossingen. Meestal word je wel in de juiste richting gestuurd zodat dit je veel tijd en ellende bespaard.
Meestal binnen relatief korte tijd komen er antwoorden op je vraag. Mocht je totaal geen nuttig antwoord krijgen moet je je afvragen of je de vraag niet onduidelijk hebt geschreven of dat deze al bestaat en dus nog een keer de zoekfunctie gebruiken. Je kunt het artikel misschien onduidelijk opgesteld omdat je niet de juiste vaktermen beheerst. Mocht dit het geval zijn, schaam je niet om door te geven dat je een beginner bent. Veel mensen vinden het juist leuk om beginnende mensen te helpen. Het is dan niet een kwestie van domheid of luiheid maar gewoon nog niet voldoende kennis.
Bepaalde forums zijn gesloten. Alleen klanten of leveranciers kunnen op uitnodiging inloggen op dit forum. Je kunt bij je fabrikant navragen of jij ook zo\'n inlogcode kan krijgen, soms zitten hier voorwaarden aan vast in de vorm van omzetgrens of certificering qua opleidingen alvorens je toegang krijgt.
Een VoIP forum is in ieder geval een goede bron van informatie.
Wil je meer weten over VoIP zonder VoIP forums door te hoeven bladeren, surf dan naar Adinets.com.
zaterdag 11 juli 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten